Sunday, July 10, 2011

Paris dag 1

Jag och John bodde i den trevliga förorten Vincennes, en stad vars största sevärdhet är den mäktiga medeltidsborgen Chateau de Vincennes. Vi bestämde oss för att låta Paris City vänta lite och istället utforska borgen


Vincennes är fullt av söta och brokiga hus, inget hus är det det andra likt. Olika höga och totalt missmatchade med varandra - jag finner det otroligt charmigt.



Och här är alltså den mäktiga borgen.

Det här ger mig Robin Hood-vibbar.



Jag rekonstruerar hur det brukade se ut när kungen satt och lyssnade på gudtjänsterna genom sitt privata lilla rum.



John sitter och ser förtjusande näpen ut i....

...Marquis de Sades fängelsecell!

Jag fick en rätt bra vy från helikoptern. Nä skämt åsido, det är en modell.

Ingen borg är komplett utan en borgkatt.

Kramgo.

Borgen hade sitt egna "lilla" kapell.

Inne i kapellet.

John satt snällt bedvid mig.

Jag tittade lite på mina fötter.

Och lite på ett fönster.

Och sen mot altaret. Men va, hur hann han dit?

Ännu ett dockhus i Vincennes.

Och några glassfärgade hus. Jag ÄLSKAR allt som är glassfärgat. Fast det visste ni nog redan.

I den här pittoreska gränden hade jag kunnat bo utan problem.


Eftermiddagssnacki.

Hjärtformad ost måste man ju ha.

Fina tapeter i lägenheten.

Fina lakan också.

Och en tjusig spegel.

.

1 comment:

Johnny Bagarn said...

Hurra! Vincennes är verkligen otroligt mysigt och man får inte heller glömma den förtjusande grannen som gjorde livet lite enklare!